söndag 29 juni 2008

Inspirerad


Idag (och igår) har jag faktiskt varit ute på promenad med vår hund... Ja, det händer ju oftare än bara 2 dagar om året. MEN tyvärr, skam till sägandes alldeles för sällan. Vad beror det nu på då? Ja, ett flertal olika saker skulle jag vilja påstå. Dels så är jag troligen alldeles för lat... hmmm, inte bra jag vet... :( Dessutom har vi dealat med våra något större barn om att de tillsammans med oss vuxna turas om att rasta hunden. Då vi, pappa och mamma tycker att de åtminstone bör ha vissa regelbundna uppgifter här hemma för att känna att de också får lov att hjälpa till med våra familjesysslor.


Men hur som helst kände jag igår att jag verkligen saknar dessa hundpromenader när jag får tillfälle att verkligen vistas i skogen. Det som är en aning tråkigt är jag är skiträdd över att stöta på en björn ute i skogen (det är ganska björnrika trakter där vi bor...), vilket också begränsar mina "hundvandringar". Jag tycker nämligen att det är betydligt tråkigare att vara hänvisad till vägarna runtomkring oss. Det är i mina ögon APTRÅKIGT att knata omkring på dessa asfaltbelagda gator.


Hur som helst så inspirerades jag till att prova lite nya grepp gällande en problematik som jag har med vår hunds känsla för att gå i koppel, och naturligtvis då även min känsla för att gå i andra änden *ler*. Dvs, att vi har INGEN överenstämmande syn på detta. Troligtvis beror detta på att vi i familjen har haft svårt för att enas om hur en hund ska bete sig när den är kopplad. MEN, efter att jag tidigare i veckan ramlade över en väldigt lärorik hemsida angående hundbeteende och sedan kom att tänka på en del av Ceasar Milans (mannen som talar med hundar) tips angående bla. ledarskap... OBS! alla som nu negativt vill kommentera Ceasars sätt att angripa hundproblematik, gör er inte besvär här... jag sväljer nämligen inte allt han gör utan kritik. Däremot har han en hel del matnyttigt att komma med när det gäller just tankar omkring flockledare etc. OCH jag kan också gå i god för att det fungerar iaf på vår hund. Däremot har många andra tips jag fått och även provat på, ensamt eller på kurs, inte fungerat så väldans effektivt. Trots att jag faktiskt gått på kurs, och fått "hjälp". Summan av kardemumman är i alla fall att jag under de sista två dagarna haft några riktigt mysiga promenader tillsammans med hunden, som förövrigt heter Milou. Och jag hoppas att det kan följas utav fler, vilket jag tänker se till att det gör. SÅDÄR, då har jag också börjat införa lite motion i tillvaron *skrattar*. Dessutom har jag också "plågat" min Pilatesboll vid några tillfällen den sista veckan, det ni ;) Och jag kämpar med att komma ihåg att dricka vatten (punkt 4 på min strategilista) ... och jag ser framemot att väga mig till veckan på torsdag (punkt 2, samma lista) för jag har fuskat lite...och sett att det går åt rätt håll. Så nu ska jag hålla mig tills dess innan jag väger mig "officiellt".


Hoppas det går bra för er andra där ute i "bantarträsket".

Tills vi hörs...Kramen till er/
Monizz

Inga kommentarer: