torsdag 26 juni 2008

Vinster



Nu lite tillbaka till gårdagens inlägg . Jag skrev bl.a. att jag ville gå ner 25kg till mars 2009. Jag vill bara förtydliga att detta innebär inte att jag då är "normalviktig", eller ligger på rätt BMI. Nä, då får jag gå ner ytterligare kilon. Närmare bestämt så har jag i dagsläget ett BMI på ganska precis 40, dvs. jag ligger 10 "poäng" över gränsen för FETMA. Med sikte i backspegeln så kan jag se att jag alltid legat över rekommederat BMI. Och jag har en vision om att på sikt hamna "rätt" på siffrorna och att jag då ska hamna omkring 25.
Detta innebär att om jag lyckas gå ner 25kg, så ligger mitt BMI fortfarande på 30 = Fetma, och jag bör då gå ner ytterligare 12-13kg för att vara "normalviktig" enligt BMI-tabellerna. *SUCK*, det känns som att det här är ett ämne som jag nog bör lägga åt sidan ett tag... Ingen vidare attraktionkraft i att kämpa sig ner en mängd kilon, bara för att konstatera att man fortfarande ligger inom gränsen för fetma :( .
Så istället tänkte jag här och nu börja bena ut vilka vinster jag gör på att faktiskt gå ner i vikt:

Vinstlistan
  • Jag orkar rör mig mer - bättre flås- orkar hänga med i barnens lekar fullt ut!
  • Lederna belastas mindre
  • Risken att insjukna i diabetes minskar
  • Sundare mat och mer motion minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar, pga. miskade blodfetter
  • Antalet plagg att använda ur garderoben ökar :)
  • Jag snarkar mindre
  • Jag behöver inte slita och riva i alla mina tröjor innan jag ska ta på dem, för att få dem att ”passa”.
  • Jag kommer kunna bada i badkaret och tycka att det är skönt och behagligt för att hela kroppen är under vattnet och jag inte behöver ”frysa” för att halva mig är ovanför vattenytan.
  • Jag kommer kunna handla kläder till mig själv MED GLÄDJE, och förhoppningsvis då även vilja titta i en helkroppsspegel i provhytten utan att räcka ut tungan åt mig själv. Dvs. börja gilla mitt utseende bättre och acceptera mig själv.
  • Att jag vågar ”ta plats” när det behövs. Utan att jag ska vara livrädd att någon tittar på mig och jag inte vet om de gör det för att de tycker att jag är ”så tjock”.
  • Att jag kan åka iväg och bada och känna mig bekväm med detta. (För jag ÄLSKAR att bada, egentligen)
  • Att jag kan rida, även på något mindre hästar såsom t.ex. islandshästar.
  • Att jag återigen tycker att det blir kul att komma ut på dans. (Ytterligare något som jag verkligen ÄLSKAR att göra, men idag avstår från)
  • Fortsättning följer...
Mina huvudmål är:
- att nå en vikt som innebär att jag kan leva ett långt liv som en frisk individ.
- att lära mig att tycka om mig själv.

Vilka drivkrafter har du? Har du gjort någon "vinstlista" eller liknande? Och har du några "huvudmål" och/eller delmål?
*Nyfiken*

Kramen på er, och tills nästa gång... ta det försiktigt i Bantarträsket ;)
/Monizz

Ps: Inte kunde jag hålla mig från vågen (vaddå, karaktär...) MEN det var positivt, lite minus sedan mitten på maj...

Inga kommentarer: